torsdag 29 oktober 2009

DONATION & IDEER1 -BEREDSKAP FÖR DJUR SOM HAR FATTIGA ÄGARE!

VÅR HANTERING AV DJUR NÄR PERSONER ÄR I EKONOMISK KRIS

Hur hanteras våra djur när dess ägare hamnat ofrivilligt på sjukersättning för sina sjukdomar och dalat ner cirka 3000 kronor i månaden? Vem tar detta ansvar? Visst, individen själv måste ta ansvar och spara pengar som en buffert för att djuret skall kunna behandlas som normalt vid sjukdom. Men om matte eller husse har ekonomiska bekymmer från studielån och andra banklån som tagits innan djuret kom till världen vad gör man då?

MÅNA OM DJUREN I SVERIGE
Sverige går ofta ut med att vi skall vara så måna om djuren och vi har olika organisationer som arbetar för detta. Det är bra, men vi måste helt enkelt finna en lösning eftersom lånen man tar på djursjukhusen kanske inte alltid blir godkända, veterinärerna skall ha betalt direkt och det är inga små summor precis. :-P

DYRT MED VETERINÄR
Jag har ofta undrat varför det är så förbaskat dyrt i jämförelse med om vi går till läkaren? Hur kan djur vara dyrare än en människa som är dubbelt så stor? En ganska enkel fråga, men med uteslutande svar..


BEREDSKAPEN ÄR USEL

Det är så bedrövligt dåligt att vi inte har beredskap för såna här saker så jag känner att jag måste upplysa om det här och samtidigt skriva av mig. Jag tror att det helt enkelt handlar om svenskens gamla "perfektionism status", d v s att vi går omkring och tror att allt funkar och att vi f f lever på 80-talet då vi hade råd och ansåg sverige tryggt. Vi har helt enkelt inte hunnit med i takten med att saker höjts i pris, detta syns också tydligt i våra plånböcker.

En sjukersättnings berättigad klarar sig inte månaden ut idag om man skall leva normalt. Man kan inte heller leva hela tiden på socialbidragsnivåer eftersom försäkringar och mycket annat ligger väsentligen högre än vad socialtjänsten beräknat. Man beräknar att barnförsäkringar skall kosta 50 kronor. Vad är detta? Och var finner man detta?! Jag betalar själv cirka 260 kronor för 2 barn men får bara räkna 100 kronor vid en ansökan om soc. bidrag. Och varför räknar man barnbidragen som en inkomst???? BARN bidrag betyder att detta skall gå till barnen och inte räknas som min inkomst.

BLOGGAR OM ZACKO, MIN 5-ÅRIGA SJUKA HUND
Jag kommer blogga om hanteringen samt om hur det går för mig eftersom jag har startat en donationsinsamling för min sjuka hund Zacko. Jag har alltså inte råd att gå till en veterinär och då finns idag inte många alternativ att välja på. Läs vidare om detta framöver här på SivanSverige sidan.

/Sivan

Inga kommentarer:

SAMLA POÄNG OCH KVITTERA UT PRESENTER