torsdag 26 november 2009

DAGENS KLOTTER 19 - Upp med sjukersättningarna och a-kassan!

Idag har varit en trist dag i Östersund, bara regn, regn, regn. Jag gillar inte vinter men det är iallafall bättre än att det bara regnar. Vi har Stockholms väder som vi kallar det när det regnar mycket.

Som ni ser har jag fått lite kommentarer som jag besvarat, tack för dessa. Jag kommer framledes att lägga ut i princip alla kommentarer (inte om det är för kränkande eller liknar någon annan kommentar) därför att alla måste få komma till tals även om det är negativt för mig. Alla kan ju inte tycka lika. :-)

SÄTTA SIG IN I BLOGGEN INNAN MAN SVARAR
Det som skulle uppskattas är om folk läser hela bloggen innan man tar saker för givet. Det är skillnad på att jobba och tjäna kanske runt 15-20.000 brutto mot att gå på sjukersättning. Det är ju bara att intervjua andra som går på samma ersättning, vi klarar oss inte om det t ex funnits tidigare lån med mera. Så är det och det är ingen lögn.

Allt är dyrt idag, och vi som är sjuka kan inte ex. gå till tandläkaren eller på för många sjukbesök. Inte heller plocka ut mediciner trots att man numera får kredit om man vill. (Detta förutsatt att man inte har betalanmärkningar.) Annars blir det socialen...och ingen skatt tillbaka för staten. Ganska osmart.

UPP MED SJUKERSÄTTNINGARNA OCH A-KASSAN!
Vi måste få till en bättre sjukersättning, alt. fri läkarvård och/eller tandvård. Socialbidragsnormens belopp täcker inte tandvård, detta måste man ansöka om på sidan om. Resultatet blir att vi inte kan gå med egen ekonomi, dessutom är vi många som har en enorm rädsla för att gå så det blir två magkramper varje gång, först ekonomin (hur ska jag betala?) och sedan rädslan för ingreppet. Själv spydde jag en av gångerna innan jag skulle gå in, efteråt var allt borta förutom lite illamående av sprutan, så det är däremot psykiskt, en s k fobi.

Vem vill inte göra rätt för sig och jobba? Men man måste vara frisk för att orka med detta. Något att tänka på....
:-)
Peace...
/S

1 kommentar:

Anonym sa...

självklart är det skillnad på sjukpenning o lön. det kan ju vara stor skillnad på lön och lön också. de flesta får nog vända på slantarna, många är ju arbetslösa också. men då får man ju försöka priotera. eller hur.att ha djur är ju härligt men har man inte råd så går det ju bara inte man måste ju först betala allt annat. det är ju trist att göra sej av med en hund eller katt och man kan ju tycka att man skulle få ha nån liten glädjekälla kvar, men finns inte pengarna så går det ju bara inte

SAMLA POÄNG OCH KVITTERA UT PRESENTER